Lys i alle glas! Nå kan du få tilskudd hvis du selger ubebodd enebolig eller småbruk

Tolga kommune ønsker å stimulere til at flere ubebodde boliger og småbruk kommer på markedet. Det innføres derfor en tilskuddsordning hvor den som selger en ubebodd enebolig eller småbruk får et tilskudd på til sammen kr 100.000 når enebolig eller småbruk selges. Tilskuddet utbetales med kr 50.000 når boligen eller småbruket selges, og kr 50.000 når noen melder flytting til eiendommen. Dette ble vedtatt i kommunestyret 24.november 2022.

Kommunestyret ønsker nå med vedtaket å aktivt stimulere til at ubebodde boliger og småbruk kommer på markedet og å bidra til at flere får kjøpt seg bolig og bosatt seg i kommunen. Det avsettes kr 500.000 til ordningen fra generelt disposisjonsfond.

Følgende definisjoner legges til grunn:

Ubebodde boliger: Defineres som ubebodde eneboliger jf. SSB`s boligtyper 111 og 112 (ikke 113 Våningshus). Småbruk: Er et lite, selveiet gårdsbruk. Størrelsen kan variere fra noen få dekar og opp til 25 dekar fulldyrket mark, eller 100 dekar totalt, som er grensen for når det må søkes konsesjon ved kjøp av gårdsbruk utenfor egen familie. Slike småbruk kan omsettes fritt og er unntatt fra bo- og driveplikt opptil 25 daa fulldyrket eller 100 daa totalt.

Ubebodd: Med ubebodd menes at det ikke er noen folkeregistrert på eiendommen.

Retningslinjer:

Formål med ordningen er å stimulere til at ubebodde boliger og småbruk kommer på markedet og bidra til at flere får kjøpt seg bolig og bosatt seg i kommunen Ordningen «Lys i alle glas» har følgende retningslinjer:

1. Tilskuddet utbetales med kr 50.000 når boligen eller småbruket selges, og kr 50.000 når noen melder flytting til eiendommen

2. Ordningen omfatter ubebodde boliger eller småbruk. Med ubebodd menes at det ikke er noen folkeregistrert på eiendommen

3. Søker må selv være eier av den ubebodde boligen eller småbruket

4. Utbetaling av tilskuddets første del (50.000,-) skjer etter framlagt dokumentasjon på gjennomført salg (overskjøtet eiendom)

5. Utbetaling av tilskuddets siste del (50.000,-) skjer når ny eier har vært folkeregistrert på eiendommen i minst 6 mnd.

6. Søknader blir avgjort av Kommunedirektøren, med formannskapet som klageinstans.

7. Ordningen gjelder ubebodde boliger og eiendommer omsatt etter 24.11.22

8. Søknad om tilskudd behandles fortløpende gjennom året jf. kriteriene som er vedtatt av kommunestyret og inntil bevilgede midler er oppbrukt

9. Ordningen skal evalueres av formannskap innen 6 mnd etter innføring

10. Dersom tilskuddsordningen endres eller opphører, vil nye søknader være gyldig i inntil 2 mnd etter endring/opphør. Blir reglene endret må dette kunngjøres på kommunens hjemmeside.