Fakturert anleggsbidrag for bredbånd i utvalgte områder med dårlig dekning

Tolga kommune får i disse dager mange spørsmål om fakturering av egenandel for utbygging av fiberbredbånd for utvalgte områder med dårlig dekning. Her prøver vi å forklare grunnlaget for fakturaen på kroner 5000,-, som nylig ble sendt ut.

Telenor har stått for utbygging, og følgende områder er dekket gjennom prosjektet:

• Vingelen – unntatt sentrumsområdene og Vingelsåsen
  • Haugan og Grantævet
  • Erlia
  • Eggan (nordre del)
  • Røsebygda (søndre del)
  • Strekningen langs Eidsveien, sørover fra Tolga stasjon til Eid

Realiseringen av bredbåndsutbyggingen i disse delene av kommunen er et spleiselag mellom Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (NKOM), Tolga kommune, samt en egenandel fra eiendommer som koblet seg på fibernettet bygget av Telenor (anleggsbidrag). I gjennomsnitt har utbyggingen kostet kr. 40.000,- per husstand.

I Kommunestyresak nr. 63/17 ble det lagt til grunn en privat medfinansiering på maks kr. 10.000 pr. husstand. Dette skulle dekke både anleggsbidrag og påkoblingsavgift til utbygger (Telenor). Informasjon om dette ble formidlet gjennom grendelistene.

Telenor har tidligere fakturert den enkelte abonnent kr. 4990,- i påkoblingsavgift. Tolga kommune har forskuttert abonnentenes medfinansiering i selve anlegget, og sender derfor nå ut faktura på denne delen av finansieringen. Anleggsbidraget utgjør kr. 5000,- pr. husstand.

NB! Telenors fiberbredbånd er åpent også for andre bredbåndsleverandører. Det omtalte anleggsbidraget fakturert fra kommunen er ikke knyttet til om du per i dag har fiberbredbåndsabonnement fra Telenor, men om din eiendom ble tilkoblet anlegget som eies av Telenor.

Kun eiendommer som koblet seg på Telenors fibernettanlegg skal betale

Personopplysningsloven gir ikke Telenor som entreprenør anledning til å gi ut lister over abonnenter. Dette betyr at kommunen har gått ut med informasjon om fakturering til samtlige husstander i gjeldende områder, uavhengig av om de har koblet seg på eller ikke.

• Husstander som ikke har koblet seg på Telenors fiberbredbånd, skal selvsagt heller ikke betale.
    Vi må derfor få beskjed dersom du ikke skal ha faktura.
  • Det har vært noen eierskifter siden avtalene ble inngått. Er eierskiftet innad i familien, blir faktura sendt til ny eier. Ved eksternt eierskifte i perioden, vil faktura i utgangspunktet bli sendt til den som sto som eier da avtalen ble inngått. Dersom det er ny eier som skal betale egenandelen, ber vi om at mottaker av dette brevet avklarer dette med ny eier og gir tilbakemelding til oss for kreditnota/ny faktura.

Ferdigstillelse har tatt tid, og Tolga kommune beklager den usikkerhet og uklarhet som dette kan ha medført for abonnentene, når egenandelen (anleggsbidraget) nå kreves inn.

Vi mener likevel at prosjektet har fått kostnadene ned på et nivå som har gitt mange muligheten til å installere fiberbredbånd i sine hjem.