Ny i Tolga?

Nysgjerrig på kommunen? Eller har du kanskje nettopp flyttet hit? Alt du som nyinnflytter, innbygger eller nysgjerrigper trenger å vite har vi samlet her.

Tolga kommune ligger ved FV30 i Nord-Østerdalen i Innlandet fylke, midt mellom regionsentrene Tynset og Røros. Kommunen har pr januar 2023, 1551 innbyggere. Disse er fordelt på bygdene Vingelen, Hodalen, Øversjødalen og kommunesenteret Tolga. Vil du lese litt "harde tallfakta" om kommunen så kan du det hos Statistisk sentralbyrå.

Tolga kommune har et areal på 1122 km2  hvorav 2,4 % er dyrket jord, 1,4 % vann, 29,8% skog og 66,4 % fjell og snaumark. 19,8 % er vernede områder.

JS Norge

Verdt å se

I Tolga sentrum ligger vakre Dølmotunet, et levende gardsmuseum som er åpent hele sommeren. Hver sommer arrangeres distriktets største - og lengste - olsokfeiring med rundt 40 store og små arrangementer fordelt over 10 dager. Les mer om dette på Olsok i Tolgas nettsider.

I Gata i Tolga sentrum kan du se bevarte garder. På Malmplassen ligger Hyttstua. Hyttstua ble etablert i 1660 årene og stod på Malmplassen-området fram til 1871. Så ble den solgt og flytta til Hodalen. Sommeren 2007 var Hyttstua tilbake på gamle tufter - i renovert tilstand-  og huser i dag advokat og landskapsarkitekter.

Bygdene Vingelen, Hodalen og Øversjødalen er verdt et besøk for blant annet fine naturopplevelser, Forollhogna nasjonalpark, lokalmat.

Hvordan komme til Tolga?

Du kan reise med tog til Tolga på Rørosbanen.

Røros flyplass har direkterute til Oslo.

Lokal bussrute ser du hos Hedmark trafikk.

Tolga kommune ligger ved fylkesvei 30 midt mellom regionsentrene Tynset og Røros, så du kan enkelt reise hit med bil også.

Arbeid

Ledige stillinger i Fjellregionen

Bo i Tolga

Ønsker du å bygge drømmeboligen din i Tolga kommune? Da har du kommet til rett sted. På Tolga og i grendene rundt får du tomter og hus til en god og levelig pris. Ønsker du å bygge sjøl -se vår side med ledige tomter.

Turistinformasjon

Se hva Tolga har å by på!

Kart over Tolga

Kommunens kartløsning gir deg god oversikt.

Bildeglimt