Lokal forskrift om gebyr for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg-høring

Utslipp fra mindre avløpsanlegg (spredt avløp) regnes som en av de viktigste forurensningskildene til vannforekomstene. Spredt avløp er et område som må prioriteres for at miljømålene i vannforvaltningen skal nås og det legges her frem forslag til lokal gebyrforskrift (PDF, 120 kB). Høringsfrist: 9.desember 2024. Høringsinnspill sendes: postmottak@tolga.kommune.no / Tolga kommune, Brugata 38, 2540 Tolga.

Forslag til forskrift ser du ved å klikke på denne lenka. (PDF, 120 kB)

Hele saksfremstillingen og vedtak i kommunestyret ser du her:

Saksopplysninger:

 Av forurensningsforskriften § 12-2 fremgår det at kommunen er forurensningsmyndighet for mindre avløpsanlegg under 50 pe (personekvivalenter). Kommunen skal videre føre tilsyn med at bestemmelsene og vedtak fattet i medhold av kap. 13 i forurensningsforskriften følges. Utslipp fra mindre avløpsanlegg (spredt avløp) regnes som en av de viktigste forurensningskildene til vannforekomstene. Mange anlegg ble etablert i perioder da kravene til utslipp var mindre strenge enn i dag, og oppfyller ikke kravene til utslipp etter dagens regelverk. Det er også mange anlegg som har godkjenning men ikke fungerer som de skal. 

For at kommunen skal kunne gjennomføre et godt og effektivt tilsyn med avløpssituasjonen, kreves det ressurser og et systematisk arbeid. Arbeidet med tilsyn og kontroll som nevnt over kan fullfinansieres med gebyr etter selvkostprinsippet, men slikt gebyr må hjemles i lokal forskrift. Det foreslås derfor å vedta en ny forskrift om gebyr for saksbehandling, tilsyn og kontroll i henhold til gjeldende bestemmelser i forurensningsregelverket. 

Det vil bli fremmet lignende sak i kommunene Folldal, Alvdal, Rendalen, Tolga, Tynset og Os. Disse kommunene har, sammen med Røros kommune, en felles vannområdekoordinator i 50 % stilling. Tilsyn med spredt avløp henger tett sammen med vannområdekoordinatoroppgavene og en ser derfor muligheten for og ikke minst nytten av å kombinere disse i en 100 % stilling. Med gebyrforskrift på plass kan hver kommune finansiere stillingsandelen for kontroll og tilsyn via gebyrene. Røros kommune ønsker ikke å delta på evt. samarbeid for spredt avløp. 

En oversikt over antall anlegg for spredt avløp i Folldal og de øvrige NØ-kommunene gir et bilde av omfanget: 

                         Folldal      Alvdal     Rendalen    Tolga  Tynset    Os          Sum

Helårs             381          499         715              219     806       350

Fritid                  90           57           308             84       190      143

Ant. anlegg     471         556          1023          303       996       493        3842

Saksvurdering: 

Kommunen har i dag ikke ressurser til å gjennomføre lovpålagt tilsyn og kontroll etter forurensningsforskriften på en tilfredsstillende måte. Samtidig ser en klart at spredt avløp er et område som må prioriteres dersom miljømålene i vannforvaltningen skal nås. Kommunenes arbeid får også stadig økt fokus fra statlig og regionalt hold.

 Kommunedirektøren mener derfor det er viktig å få på plass gebyrforskriften og gjøre kommunen i stand til å finansiere ressursene som trengs for å gjennomføre tilsyn. 

I gebyrforskriften innlemmes også anledning til å innføre gebyr for saker som omhandler utslipp/påslipp av oljeholdig avløpsvann og fettholdig avløpsvann fra næringslivet. 

Det foreslås årlig innkreving av kontrollgebyr for alle slamanlegg selv om det ikke blir gjennomført tilsyn og kontroll på alle anlegg hvert år. Dette sikrer en stabil inntekt for kommunen og en relativt forutsigbar og begrenset årlig utgift for anleggseier. Tilsvarende gjøres f.eks. for feiing og tilsyn av fyringsanlegg. 

Fastsetting av gebyrenes størrelse gjøres i forbindelse med årlig budsjettbehandling. 

I forbindelse med vurdering av en felles interkommunal ressurs på i første omgang 50 % stilling er det beregnet at et årsgebyr på i størrelsesorden 125 kr/anlegg vil finansierer denne. Sammenlignet med kommuner som har slik gebyr allerede er 125 kr/år svært lavt, det betyr at det er god mulighet for å kunne øke innsatsen senere hvis en finner det nødvendig. 

Nødvendigheten av å vedta lokal gebyrforskrift er imidlertid uavhengig av eventuelt interkommunalt samarbeid for tilsyn, da kommunene er pålagt å utføre oppgavene enten i fellesskap eller hver for seg. 

Vedtakets konsekvenser for klima og miljø: 

Spredt avløp er et område som må prioriteres for at miljømålene i vannforvaltningen skal nås 

Kommunedirektørens innstilling: Forslag til forskrift om gebyr for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg etter forurensningsregelverket for Tolga kommune legges ut på høring i 8 uker fra vedtaksdato i henhold til forvaltningsloven § 37. 

Behandling i kommunestyret 13.06.2024:

Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt. Vedtak Forslag til forskrift om gebyr for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg etter forurensningsregelverket for Tolga kommune legges ut på høring i 8 uker fra vedtaksdato i henhold til forvaltningsloven § 37.